Publikované

Prečo mi z výfuku ide biely dym?

Každý deň motoristi navštevujú naše aj iné stránky s otázkami: „Môj motor dymí, čo sa deje?“, „Prečo dymí motor“, „z výfuku ide biely dym alebo čierny dym“, „motor dymí za studená, prečo?“, Atď., Ale bohužiaľ veľmi často nevieme dať jednoznačnú odpoveď, ale môžeme sa pokúsiť.

Viac informácii sa dozviete napríklad z videí. Ďalej si môžete precitať o tom čo je atomium, ako funguje a aké ma účinky, alebo rovno prejsť do E-SHOPu!

Pred tým, ako odporúčame použiť Atomium je nutné správne pochopiť príčiny prehnaného dymenia. Príčiny ako to vznika a vyzerá sa líšia a často nesúvisia s prirodzeným opotrebením piestu valca. Štruktúra dymu a jeho hustota nedáva úplné informácie o miere a presnom dôvode, ale môže nám to naznačiť, akým smerom na riešenie problému zamerať.

Pre úplné posúdenie podmienok spravidla je potrebná ďalšia diagnostika motora.

Hlavne to môžeme rozdeliť podla farby dymu: biela, modrá, čierna a z toho aj všetky možne odtiene. Takže poďme teraz pozrieť a pochopiť podstatu vzniku bieleho dymu.

Biely dym z výfuku

Biely dym vychádza z výfuku – celkom normálny jav pri zahrievaní studeného motora. To sa vlastne nedymí, je to para! Para je prirodzeným výsledkom spaľovania paliva. Kým výfukový systém je stále studený, para sa čiastočne kondenzuje, takže sa stáva viditeľnou, a na reze výfukovým potrubím sa zvyčajne  udržuje voda. V procese zahrievania motora sa znižuje kondenzácia výfukového systému. Chladnejšie prostredie zapričinuje hustejší stav pary. Výpary sa tvorí pri teplote nižšej ako 10 ° C, keď je motor dobre zahriaty, ale keď mrzne pri mínus 20 až 25 stupňov C dym sa stáva hustý a biely s šedým odtieňom. Farba a sýtosť dymu sú tiež ovplyvnené vlhkosťou vzduchu: čím vyššia vlhkosť, tým hustejšia je para.

Ak je vidieť paru aj keď je teplo a motor je dobre zahriaty, pravdepodobne, je to dôkazom toho, že sa chladiaca kvapalina dostala do valcov. Farba dymu závisí od štruktúry tekutiny, počasia, osvetlenia a na množstve chladiacej kvapaliny v spaľovacej komore. Niekedy to môže mat sivú farbou, ktorá vyzerá ako dym z horiaceho oleja. Ale rozdiel od dymu z ropy, ktorý ponecháva modrastú hmlu, para sa rýchlo rozptýli.

Pre ľudí bez dostatočných skúseností je ťažké určiť, na prvý pohľad, čo je vlastne zdrojom dymu, ale je možné použiť „zastaralý“ spôsob. Na dobre zahriatom motore je treba zakryť spoj výfukového potrubia listom bieleho papiera tak, aby kondenzovaná para v podobe vody sa objavila na papieri. Kvapky sa postupne odparujú bez olejových škvŕn. Pokiaľ tento jednoduchý test potvrdí, že je to len vodná para, ktorá vychádza z výfukového systému, tak je len nutné prijať opatrenia na odstránenie poruchy, kedy chladiaca kvapalina preniká do valcov.

Kvapalina sa môže dostať do valcov zvyčajne cez tesnenie hlavy bloku. K tomu môže tiež dôjsť v dôsledku vyhorenia alebo zriedka v dôsledku tvorby mikrotrhlín v hlave alebo na bloku valcov. Popri týchto vadách to môže spôsobiť prenikanie výfukových plynov do systému chladenia a zapríčiniť zavzdušnenie.

Po otvorení vrchnáka chladiča alebo expanznej nádoby je ľahké si všimnúť vôňu výfukových plynov a ropnej škvrny na povrchu chladiacej kvapaliny. A hladina kvapaliny sa zníži. Tiež sa dá všimnúť, že v takýchto prípadoch po štarte studeného motora tlak v chladiacom systéme vyvoláva zvýšenie hladinu chladiacej kvapaliny v expanznej nádobe. Táto úroveň je nestabilná, v nádobe je možné si všimnúť bubliny plynu, niekedy s periodickým špliechaním chladiacej tekutiny z nádoby.

Pri zastavení motora to spraví nasledovne: Kvapalina začne prenikať do valca. Postupne prechádza cez piestne krúžky až do oleja, cez kľukovú skriňu do olejovej vane. Pri nasledujúcom štarte olej sa zmieša s kvapalinou, tvori sa emulzia a mení aj farbu – získa matný odtieň a stáva sa ľahšia. Cirkulujúc v mazacom systéme táto emulzia zanecháva penu svetlej žltkasto-hnedej farby na viečkach ventilov a na zátke plnenia oleja.

Ak je vada (trhlina alebo vyhorenie) zanedbateľná, potom nenastanú žiadne zmeny (olej zostane čistý aj keď je stále vytvorená pena na vrchnáku plnenia oleja). Pri veľmi veľkom poškodení kvapalina môže zbierať vo veľkom v miestach, kde bude narúšať otáčanie kľukovky štartérom v okamihu štartu. V obzvlášť zlých prípadoch sa môže stať hydraulický uder vo valci, a deformovať ojnicu.

V oblastiach, kde sa chladiaca kvapalina dostava do valca tak z neho aktívne vymýva mazanie, takže potom sa dá jednoducho definovať umiestnenie poškodenia. Pre detailnú kontrolu budete potrebovať demontovať hlavu bloku valcov a tak odhadnúť stav tesnenia, hlavy a bloku motora.

Stáva sa tiež, že chladiaca kvapalina sa dostane do valca cez vstupný systém – napríklad z dôvodu únikov v sacom potrubí. V tomto prípade tlak chladenia nestúpa, nie je tam žiadny zápach výfukových plynov, ale tam je vôňa emulgovaného oleja a hladina chladiacej kvapaliny rýchlo klesá. Týchto príznakov je zvyčajne dosť aby sa našla porucha a nedá sa to pomýliť s vyššie uvedeným prípadom, inak by sa zbytočne dávala dole hlava.

Všetky problémy spojené s bielym dymom z výfuku požadujú okamžite riešenie príčin, ktoré môžu mať vplyv na to, ako termostat, spínací senzor, spojka alebo samotný ventilátor, stav chladiaceho systému, jeho tesnení, hadíc alebo prípojok.

Ak sa všimne biely dym a sprievodné vady, vozidlo by sa nemalo použivať, pretože závady postupujú rýchlo. Ale majitelia vozidiel často ignorujú biely dym (paru) a jazdia ďalej, ale v tomto okamihu chladiaca kvapalina už robí svoju „špinavú prácu“.

Vzniknutá emulzia spôsobuje zvýšené opotrebovanie nielen valcov, ale všetkých súčastí a mechanizmov, a v konečnom dôsledku vedie k poruche motora.

Viac informácii sa dozviete napríklad z videí. Ďalej si môžete precitať o tom čo je atomium, ako funguje a aké ma účinky, alebo rovno prejsť do E-SHOPu!

Ako teda môže Atómium pomôcť v tejto situácii?

Samozrejme, Atómium nemôže zabrániť vzniku vyššie uvedených problémov alebo pomôcť ich odstráneniu. Ale to je presne ten prípad, keď použitie Atomium je viac než opodstatnené, a tu je dôvod, prečo.

Po prve, vrstva tvorená Atomiom má vyššiu pevnosť ako kov a je schopný odolávať opotrebovaniu s malým únikom chladiacej kvapaliny. Po druhé, majúc dobrú schopnosť zachytávať olej tato vrstva umožňuje motoru pracovať bez problémov po dlhšiu dobu, dokonca aj pri väčšom preniku chladiacej kvapaliny, i keď celé množstvo oleja sa emulguje.

To vám dava dlhší čas na objavenie závad, prijatie opatrení, aby sa zabránilo ďalším vážnym následkom, a samozrejme ušetrí vám zložitejšie a nákladné opravy.

Vyskúšajte si atomium teraz, a ručím vám, že budete natoľko spokojný, že to odporučíte aj svojim známym.

Viac informácii sa dozviete napríklad z videí. Ďalej si môžete precitať o tom čo je atomium, ako funguje a aké ma účinky, alebo rovno prejsť do E-SHOPu!